Nieuws

Nieuw btw-nummer ontvangen per post? Dit gaat er veranderen!

Alle ondernemers met een eenmanszaak in Nederland hebben afgelopen maand een blauwe enveloppe ontvangen van de Belastingdienst. Hierin staat hun nieuwe btw-identificatie nummer vermeld, welke vanaf 1 januari 2020 niet meer gekoppeld is aan het Burgerservicenummer (BSN). Je leest hieronder waarom dit voor jou belangrijk is!

 

De eenmanszaak en het btw-nummer

In Nederland zijn ongeveer 1,3 miljoen eenmanszaken actief op het moment. Iedereen die zich registreert bij de Kamer van Koophandel als zelfstandig ondernemer krijgt een omzetbelastingnummer (btw) toegewezen. Op dit moment bestaat dit nummer uit je Burgerservicenummer (BSN) met daarachter B01 (B02, B03 etc.). Alle ondernemers zijn verplicht om hun omzetbelastingnummer op uitgaande facturen te vermelden, ook moeten zelfstandigen met een webshop dit op hun website vermelden.

 

Burgerservicenummer (BSN)

Met de huidige regeling wordt gebruik gemaakt van het Burgerservicenummer voor de omzetbelasting (btw).
Echter is het zo dat dit nummer een vertrouwelijk, uniek en persoonsgebonden nummer is, bedoeld voor communicatie tussen de overheid en de Nederlandse burgers. De overheid benadrukt altijd dat het BSN een strikt persoonlijk nummer is, en raadt af dit met derden te communiceren i.v.m. eventuele identiteitsfraude.
Ondernemers zijn daardoor momenteel erg kwetsbaar, aangezien zij naar al hun klanten, en zelfs openbaar via hun website hun omzetbelastingnummer (en dus hun Burgerservicenummer) moeten communiceren.

 

Verbod verwerken BSN

Eind 2018 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de belastingdienst een verbod opgelegd voor het verwerken van het BSN in de btw-identificatienummers. Er wordt gesteld dat dit in strijd is met de huidige AVG (privacywet), die van kracht is sinds 2018.
De AP heeft de belastingdienst verplicht met een nieuw systeem te komen, welke vanaf 1 januari 2020 van kracht moet zijn.

 

Nieuwe btw-identificatienummers

Staatssecretaris Snel van Financiën heeft het nieuwe protocol in werking gezet. Daardoor heeft elke ondernemer de afgelopen maanden een brief ontvangen met daarin het nieuwe btw-identificatienummer.

Het is de bedoeling dat het nieuwe nummer vanaf 1 januari 2020 gebruikt gaat worden op alle uitgaande facturen, de webshop/website en alle andere transacties en communicatie binnen de EU.

 

Overgangsfase

Omdat helaas nog niet alle systemen bij de Belastingdienst op tijd zijn ingericht en er ook rekening gehouden moet worden met de laatste btw-aangiften van 2019, welke pas in januari 2020 zullen worden ingediend, zal het zo zijn dat er tijdelijk 2 btw-nummers per ondernemer actief zijn. Uiteraard wordt ernaar gestreefd op de lange termijn het oude btw-nummer te laten vervallen. Totdat dit zover is zijn er dus 2 nummers actief:

  • Het oude omzetbelastingnummer zal enkel gebruikt worden bij communicatie met de belastingdienst over de btw aangiften.
  • Het nieuwe btw-identificatienummer zal moeten worden gebruikt bij communicatie naar derden, denk hierbij aan facturen, webshop en andere contacten met opdrachtgevers of klanten, in het bijzonder alle communicatie met modellenbureaus.

 

Wat moet je nu doen?

In principe regelt AXP alle formaliteiten voor de modellen. Echter hebben wij wel het nieuwe btw-nummer nodig, en dit ontvangt iedere ondernemer zelf thuis.
Stuur dus, indien je dit nog niet gedaan hebt, zo snel mogelijk de brief van de belastingdienst naar ons door, zodat wij achter de schermen alles in werking kunnen zetten en het nieuwe jaar goed kunnen starten namens/voor alle modellen! Ook nemen wij contact op met alle agentschappen over de opkomende veranderingen en de gevolgen voor hen.

 

Indien je persoonlijk advies wilt over hoe het nieuwe btw-nummer jouw persoonlijke situatie beïnvloed, kan je het beste persoonlijk met ons contact opnemen.

 

 

Door: Janneke van den Boogaard (RBc)  |  2 december 2019  | AXP for Models BV

Waarom investeren nog voor het einde van het jaar verstandig kan zijn! Ook voor jou als fashion model.